Reumatologie

Reumatische aandoeningen bij kinderen

Jeugdreuma is een vorm van reuma bij kinderen. Je hebt bij jeugdreuma last van gewrichtstontsteking (artritis) die langer dan 6 weken duurt. Andere oorzaken moeten daarbij zijn uitgesloten. Hierdoor heb je last van pijn en stijfheid in de gewrichten en van vermoeidheid. Jeugdreuma is een van de bekendste auto-immuunziekten bij kinderen. Een auto-immuunziekte is een ziekte van je afweersysteem. We noemen het ook wel Juveniele Idiopathische Artritis (JIA).

Er zijn verschillende typen jeugdreuma. Welke type jij hebt, hangt onder meer af van het aantal gewrichten dat ontstoken is en of er systemische verschijnselen zijn zoals bijvoorbeeld koorts. Je kunt ook last krijgen van bijkomende klachten zoals rugklachten, peesontstekingen, psoriasis of oogontsteking. Ook de leeftijd waarop jeugdreuma begint verschilt per type. De oligoarticulaire vorm komt het meest voor. Hierbij zijn 1 tot 4 gewrichten ontstoken. De oligoarticulaire vorm begint meestal tussen het 2e en 4e levensjaar. Andere vormen van jeugdreuma beginnen meestal op latere leeftijd. Het meest tussen het 6e en 12e levensjaar en rond de puberteit.

In beweging blijven maakt een belangrijk onderdeel uit van je behandeling. Bewegen is goed voor je, ook als je een vorm van JIA hebt.
Een kinderfysiotherapeut kan je helpen bij het soepel houden van je gewrichten en helpen je spieren sterker te maken.

lees verder op maartenskliniek.nl

lees verder op reumanederland