Orthopedische aandoeningen

Wat zijn orthopedische aandoeningen? Wanneer kinderen last hebben aan het bewegingsapparaat noemen we dat kinderorthopedie. Sommige aandoeningen zijn aangeboren en direct zichtbaar. Orthopedische problemen bij kinderen kunnen ook na een ongeval of door sportblessure ontstaan.

Groeigereateerde aandoeningen Kinderen verschillen van volwassenen op veel verschillende vlakken. Een groot verschil is dat kinderen nog in de groei zijn. Er zijn verschillende klachten die in de kinderleeftijd kunnen ontstaan die samen lijken te hangen met de groei. Enkele veelvoorkomende aandoeningen zijn het syndroom van Osgood Schlatter, het syndroom van Sinding-Larsen-Johansson en het syndroom van Sever

lees verder op dekinderfysiotherapeut.com

Heupdysplasie  Het heupgewricht bestaat uit een heupkop en een heupkom. Onder normale omstandigheden staat de kop stabiel in het midden van de kom en is de kom voldoende diep. Bij heupdysplasie is de verhouding tussen kop en kom verstoord. Het kommetje is niet diep genoeg. De heupkop kan daardoor verschuiven in de kom en (gedeeltelijk) in en uit de kom glijden (Figuur 1).
 Heupdysplasie is niet pijnlijk, maar als het gewricht niet hersteld wordt, kan door piekbelasting van het kraakbeen op jongere leeftijd artrose ontstaan.
Heupdysplasie komt bij ongeveer 1-2% van de kinderen voor en is daarmee één van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen.

Heupdysplasie
Figuur 1: links (is de rechterheup van de patiënt) normale heup en rechts heupdysplasie

lees verder op Leids Universitair Medisch Centrum

M. Perthes Bij de ziekte van Perthes is de doorbloeding van de heupkop verstoord. De oorzaak hiervoor is onbekend. De heupkop vormt samen met de heupkom het heupgewricht. Doordat de doorbloeding verstoord is, wordt de heupkop zachter en kan deze zijn ronde vorm verliezen. Hoe ernstiger de misvorming, des te groter het risico dat er uiteindelijk op jongere leeftijd artrose (gewrichtsslijtage) kan ontstaan doordat de heupkop en de heupkom niet meer optimaal aansluiten op elkaar.

Kinderen die de ziekte van Perthes hebben, klagen over pijn in de heup, het bovenbeen of de knie. In het merendeel van de gevallen is slechts één zijde aangetast.

Het belangrijkste bij de behandeling van de ziekte van Perthes is om bij de heup de pijn te verlichten, de beweeglijkheid te behouden en ervoor te zorgen dat het heupgewricht (de kop-kom relatie) zo goed mogelijk op elkaar aan blijft sluiten. Hierbij moet men denken aan pijnstilling, soms (tijdelijk) moeten stoppen met sporten, soms met krukken moeten lopen, bewegingsoefeningen voor de heup.

De behandeling is afhankelijk van de mate van pijn en de ernst van de aantasting van de heupkop gedurende het ziektebeloop.

lees verder op Leids Universitair Medisch Centrum

Breuk of operatie Een breuk kan perfect geheeld zijn en een operatie kan helemaal gelukt zijn, terwijl het kind de arm of het been toch niet goed gebruikt. Veel kinderen en jongeren die een operatie hebben ondergaan aan een been of dit been gebroken hebben vinden het eng om dit been weer volledig te belasten. Dat is ook het geval bij armen of romp. Dat is natuurlijk heel logisch. Als het kind of de jongere merkt dat het belasten prima gaat zullen zij het been vanzelf meer in gaan zetten in het dagelijks leven. Dan is het ook niet nodig om een kinderfysiotherapeut te bezoeken, want het kind durft elke dag iets meer te doen. Sommige kinderen blijven echter het been niet inzetten en passen al hun bewegingen hierop aan .

lees verder op dekinderfysiotherapeut.com

Nek/ hoofdpijnklachten Nek- en/ of hoofdpijnklachten komen vrij veel voor bij kinderen en jongeren. Veelvoorkomende diagnoses bij hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn en migraine. Bij een nekklacht zijn pijnlijke spieren in de nek vaak een probleem.

lees verder op dekinderfysiotherapeut.com

Scoliose/ rugproblemen Als uw kind een scoliose heeft betekent dit dat de wervels niet helemaal netjes in een rechte lijn boven elkaar staan. Er is sprake van een zijwaartse kromming van de wervelkolom en het kan zo zijn dat de wervels ook gedraaid staan ten opzichte van elkaar. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een structurele en een functionele scoliose.

lees verder op dekinderfysiotherapeut.com

Hypermobiliteit Sommige kinderen zijn erg soepel in hun gewrichten, kijk bijvoorbeeld naar de jonge ballerina’s. Zij hebben hier over het algemeen geen last van. Soms kunnen kinderen wel klachten ervaren die samengaan met erg soepele gewrichten. Als kinderen soepele gewrichten hebben en daarnaast langer dan drie maanden pijnklachten in meer dan vier gewrichten ervaren spreekt men van het hypermobiliteitssyndroom.  Om hiervan te kunnen spreken mogen er geen andere aandoeningen zijn waardoor de klachten veroorzaakt kunnen worden. Als naast te soepele gewrichten ook sprake is van pijnklachten gedurende een periode van langer dan drie maanden, in meer dan vier gewrichten, zonder een onderliggende aandoening/ oorzaak, dan wordt gesproken van het hypermobiliteitssyndroom.

lees verder op dekinderfysiotherapeut.com

Sportblessures bij kinderen/verzwikking Net als volwassenen kunnen kinderen blessures oplopen tijdens het sporten. Sommige sportblessures komen vaker voor als kinderen in de groei zijn (zie groeigerelateerde aandoeningen), andere sportblessures zijn meer afhankelijk van het type sport waaraan het kind meedoet. De kinderfysiotherapeut is in staat om groeigerelateerde aandoeningen te onderscheiden van ‘normale’ sportblessures

lees verder op dekinderfysiotherapeut.com

Tenengang Er zijn veel kinderen die op hun tenen lopen. Wanneer kinderen net leren lopen is dit normaal. Vaak lopen deze kinderen binnen enkele maanden op ‘platte voeten’. Enkele kinderen blijven op de tenen lopen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Het is daarom eerst van belang dat de kinderfysiotherapeut onderzoekt wat de mogelijke oorzaken voor het tenenlopen zijn.